На допомогу учням

Знайди автора поезії



До уваги дев'ятикласників!
Готуємось до контрольної роботи 
Творчість Т.Г.Шевченка



До уваги дев'ятикласників!

Готуємось до контрольної роботи з теми
"Література українського романтизму"


     Дайте відповідь на запитання:
1.     Маркіян Шашкевич – це представник літературного угруповання…
2.     На українській народній демонології побудовано твір…
3.     Головний композиційний прийом, на якому побудовано поезію
М. Костомарова «Соловейко»,  -  це …
4.     Поезія В. Забіли «Соловей» побудована у формі…
5.     Поєднання комічних, земних та абстрактних символів притаманне романтичній поезії …
6.     Літературний жанр твору М. Костомарова «Соловейко»…
7.     Поезію М. Шашкевича «Веснівка» написано у формі…
8.     Музику до вірша В. Забіли «Соловей» написав композитор…
9.     1818-181 рр. Микола навчався в повітовому училищі в місті …
10  1821 року М. Гоголь вступив до гімназії вищих наук в місті ..
11. Творча діяльність М. Гоголя розпочинається …
12   Похований М. Гоголь на Новодівичому цвинтарі в місті …
13.  Як М. Гоголь називає свій твір «Вечір проти Івана Купала»?
14.   Із яким завданням необхідно було справитись Петрусю вночі біля трьох пагорбків?
15.    Що дарував Басаврюк дівчатам?
16.    На честь якого святого на селі було збудовано церкву?
Назвіть персонажа за поданою характеристикою:
1.     «… завтра Івана Купала. Одну тільки цю ніч на рік цвіте папороть. Не прогав!»
2.     «Сякий-такий Петрусь, немазаний! Та хіба я не любив його? Та чи не був він у мене, як рідний син?»
3.     «… вихопила в нього квітку з рук, нахилилась і щось довго шепотіла над нею, сприскуючи якоюсь водою»
4.     «… тільки й мав, що сіру свитку, у якій було більше дірок, ніж у якого жида в кишені золотих»
5.     «… стала розповідати, як цигани, проходячи мимо, украли  Івася»
 Виберіть правильну відповідь:
1.Зображення виняткових характерів у незвичайних обставинах є характерним для
А  сентименталізму
Б  реалізму
В  романтизму
Г  бароко
2. «Музику сфер» оспівує поет-романтик:
А   П. Гулак-Артемовський («Рибалка»)
Б   М. Костомаров («Соловейко»)
В   В. Забіла («Соловей»)
Г   М. Петренко («Небо»)
3. В основу твору М. Гоголя «Вечір проти Івана Купала » покладено легенду про
А   цвіт папороті
Б   синього птаха
В   залізного вовка
Г   створення світу
4. Зачинателем нової української літератури на західних землях є:
А   М. Костомаров
Б   В. Забіла
В   Є. Гребінка
Г   М. Шашкевич
5. Прийом метаморфози використовує поет-романтик:
А   П. Гулак-Артемовський («Рибалка»)
Б   М. Костомаров («Соловейко»)
В   М. Петренко («Небо»)
Г   В. Забіла («Соловей»)
6. Творові М. Гоголя «Вечір проти Івана купала» притаманні риси:
А   сентименталізму
Б   романтизму
В   класицизму
Г   реалізму
     Напишіть твір-мініатюру на одну з запропонованих тем:
1.     «Життя без любові схоже на сухе дерево»
2.     «Кохання, яке змушує людину страждати»

              (за творами поетів-романтиків)


До уваги дев'ятикласників!

Готуємось до самостійної роботи з теми
"Складнопідрядне речення з кількома підрядними"

Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть  головні члени речення.  Накресліть схеми речень, визначте вид підрядності. 

1. Коли в тебе віра у працю згасає  поглянь на ту річку  що скелі зриває.
(Ю. Гойда). 



2. Ті що знаходять підкову  ніколи не думають про того  хто загубив.

 (В. Симоненко). 



3. Епохо дай мені завзяття на кожен день на кожну мить  щоб міг нащадкам розказать я про те  як ми навчились жить. (М. Сингаівський). 



4. Хоча ніхто не знав  чи доведеться тут ночувати  проте робота вже закипіла. (О. Гончар). 



5. Люблю весну коли плюскочуть ріки коли рида од щастя соловей і заглядає сонце під повіки у тишині задуманих алей. (В. Сосюра).

6. Розкажи  як за горою сонечко сідає  як у Дніпра веселочка воду позичає.
(Т. Шевченко). 



7. Не забувайте  звідки ви і хто ви  чиїх очей лежить на вас печать.

О. Довгий

8. Благословен той день і час
Коли прослалась килимами
Земля  яку сходив Тарас
Малими босими ногами...

9. Шевченківський форум у Києві засвідчив  з яким подивом відкривають Шевченкову поезію в близьких і далеких країнах  яке враження справляє енергія "Кобзаря" на кожного  хто потрапляє в його силове поле (О.Гончар).

10. У городі  де грають струни п'яні  де вічний шум  де вічна суєта  я згадую слова твої неждані. (М.Рильський).

11. Постояв біля Неви  помилувався сфінксами  які сьогодні були кумедно хмурими  бо розтавала паморозь  пригріта сонцем  і почвалав на величезний постійний міст через Неву. (В. Шевчук).

12. Коли зграя залетить далеко і в тумані стане тихо  я зупиняюся й слухаю що робиться попереду. (Г. Тютюнник).


До уваги дев'ятикласників!

Готуємось до контрольної роботи з теми
"Пряма і непряма мова"
    Завдання:
            1.     Розставте розділові знаки в  реченнях з прямою мовою.
            2.     Перебудуйте речення з прямою мовою, змінюючи в них позицію слів автора відносно прямої мови.
            3.     Перетворіть, де це можливо, конструкції з прямою мовою на речення з непрямою мовою.

1. І думає думу старий плотогон що вже Черемошем не ходять дараби.
2. Не кидайся хлібом  він святий в суворості ласкавій  бувало  каже дід старий малечі кучерявій.
3. Намалюйте мені оцю ніч каже до Берестецького Марися Павлівна Настрій оцей, і нічну музику неба, і птахів отих, що їх нам не видно…
4. У памяті Михайла Стельмаха навіки закарбувалися слова його діда Демяна Він  Шевченко  босоніж до школи ходив.
5. Пливе в світанок щира пісня молода і говорить Добрий ранок  земле  сонце і вода.
6. Раз мені казала мати Можеш мов багато знати  кожну мову шанувати  та одну із мов усіх  щоб у серці ти зберіг.
7. Треба поважати історію і думати про майбутнє щоб на шляху в третє тисячоліття не заплутатися  в широких шароварах із шаблею при боці стверджує Іван Дзюба.
8. Наші пращури побачивши в небі ключ журавлів приказували Із чужої сторононьки повертайтесь додомоньку!
9. Ті школярі писав В.О. Сухомлинський які нічого крім підручників не читають дуже поверхово оволодівають знаннями.
10. Я так завзято аж пропащо благаю слово Не мовчи  Бо краще вмерти все сказавши аніж мовчати живучи.
11. Хто там  чути з хати. Просимо  Чи не забув двері відчинити.
12. Що ти  дівчино  бусурманка  чи що похитав головою кобзар  що примостився в холодку  Сьогодні неділя  а ти гаптуєш.
13. Ой  мовчіть дідусю  злякано зашепотіла Настя  треба закінчити подарунок панові гетьману.
14. Геракліт говорить що все рухається і ніщо не стоїть і уподібнюючи існуюче до течії річки додає що двічі в одну і ту саму річку увійти неможливо.
15. Війна повторюватиметься до тих пір писав французький гуманіст Анрі Барбюс поки питання про неї вирішуватимуть не ті хто помирає на полі.
16.В одному з листів до редакції «Народного чтения» Т. Шевченко пише Історія мого життя складає історію моєї батьківщини.
17. У поетичних творах Тарас Шевченко впродовж століть визрівала ідея тираноборства  прометеїзму й самостійної державності  стверджує Микола Шудря  у статті «Геній: від суниць – до зірниць».
18. Духовний феномен Шевченка  пише у статті «Трагічний портрет нації» Софія Майданська  це ціла світобудова  створена мудрим генієм  від якої постійно вусебіч  розходяться хвилі гармонії і краси.
19.  Микола Шудря говорить Шевченкова поезія   це не просто заримовані речення це динаміт закладений у думку.
20.  Та є в мене надія що наша літературна мова як молоде вино очиститься з часом од шумовиння і стане прозорою і міцною писав М. Коцюбинський у листі до І. Нечуя-Левицького.
21.  От зараз мені мати й каже Збирайся Охрімчику дорога моя дитино та понесеш батькові вечеряти до млина.
22.  Хто  на землі сидить той не впаде вчили селяни своїх дітей Не  випускайте землі з рук тримайтеся міцно за неї вона єдина вас не зрадить.
23.  Що це за дівчина  Думав молодий Джеря надіваючи шапку й перекидаючи свиту через плече.
 24. Мене навчала мати ще колись Як виростеш  моя мала дитино  то мудрим будь і мужнім будь в житті.
25. Невесело ж зустрічають у вас Новий рік  промовив хтось із бійців.
26. Ви бачили наше життя  з болем мовив Северин Чи ж багато в ньому веселощів.

До уваги восьмикласників!


З української прози.Творчість В.Дрозда.

Український гумор і сатира. В. Самійленко.


  1. В. Самійленко народився у 1864 р. в:

а) с. Озірна Тернопільської області;

б) м. Сорочинці Полтавської області;
в) с. Паскуль Чернігівської області;
г) с. Чорнухи Полтавської області.

 2.Чого необхідно було позбутися хлопцям впродовж трьох місяців, щоб   стати справжніми гуїгнгнми на думку Славка Пасічника (повість В. Дрозда «Ирій»):

а) матеріальних багатств;

б) численних родичів;
в) негативних емоцій;
г) нещирих друзів.

3. Назвіть підтекст оповідання В. Дрозда «Білий кінь Шептало».

а) кожна людина повинна викорінювати у своій душі раба;
б) люди повинні вміти бачити закладену природою красу;
в) люди мають почуватися комфортно і затишно в будь-якому середовищі;
г) люди повинні любити коней, добре до них ставитися. 
4. Яке лексичне значення слова «химерний»?

а) страхітливий;

б) фантастичний;
в) вередливий;
г) розумний.

5. Повернення Шептала на конюшню до звичного існування — це:

а) зав'язка;
б) розвиток дії;
в) кульмінація;
г) розв'язка.
6. Москалі, хохли, поляки живуть так дружно (В. Cамійленко «Ельдорадо»):
а)  як собаки;
б) що не можна їх роз’єднати;
в) немов брати;
г) наче близнюки.
7. У вірші «Патріоти» В. Cамійленко висміює:
а) неробство;
б) шахрайство;
в) цнотливість;
г) безчестя.
8. Якої масті був кінь Шептало, повернувшись до стайні після прогулянки (В. Дрозд «Білий кінь Шептало»)?
а) сірої;
б) білої;
в) бурої;
г) сріблястої.
 9. Кожний в країні Ельдорадо, на думку В. Cамійленка:
а) має право на волю;
б) живе щасливо; 
в) не переслідується законом;
г) прагне до слави.
10. Установи відповідність:
1. «Патріоти» В.Самійленка
2. «Слон і Мухи» Є.Дударя
3. «Ирій» В.Дрозда
4. «Білий кінь Шептало» В.Дрозда
а) «Проте груша затріпотіла крильми…»;
б) «Працівники лісгоспу, як і годиться, матеріал опрацювали…»;
в) «Один у широкій промові
Народні права боронив…»;
г) «Ніби цим чогось досягнеш, крім батога…»;
д) «Що ми роздуваємо…»
  11. Сформулюй ідею вірша «Патріоти» В.Саміленка.
  12. Сформулюй ідею вірша «Ельдорадо» В. Саміленка.
 13. Визначте віршовий розмір поезії В.Самійленка «Патріоти» (накреслити схему).
                        Так двоє вели язиками
                                Роботу для краю свого…
14. Вкажіть, про що йшлося у заповіті В. Дрозда:
А) місце поховання митця;
Б) передача творчого доробку митця;
В) співпраця із зарубіжними митцями.
15. Вкажіть назву твору В. Дрозда:
А) “Микола Джеря”;         Б) “Листя землі”;         В) “Харитя”.
 16. Вкажіть назву журналу, в якому відбувся літературний дебют В. Дрозда:
 А) “Київ”;            Б) “Україна”;           В) “Дніпро”.
 17. Визначте проблему, яку порушує В. Дрозд у творі “Білий кінь Шептало”:
 А) життя і смерті;            Б) віри;               В) особистості й натовпу.
18. Виберіть визначення поняття “ідея художнього твору”:
 А) основне питання, порушене у творі;
Б) основна думка твору, ядро задуму автора;
В) опис фактів, подій, явищ.
19. “…Степан справді буває дуже злий. Немов щось находить на нього, але з ким цього не трапляється, та ще при такій службі…”. Вкажіть, хто з героїв твору “Білий кінь Шептало” так міркує:
А) табун коней;                 Б) Шептало;              В) хлопчина.
20. Вкажіть, що означає слово “присок”:
А) жар, гарячий попіл з жаром;  
Б) пісок;  
В) прогумований плащ.
21. Визначте, що символізує Пакуль у повісті “Ирій”:
А) малу батьківщину;             Б) далеке село;              В) місце для розваг.
22.  Вкажіть, ким працював дядько Денис:
 А) вчителем;                   Б) бухгалтером;                  В) водієм.
23. Вказати, скільки за життя В.Самійленка вийшло його збірок.  
А Одна            Б Дві           В Три          Г Чотири
24. Вказати, чиї слова обрав епіграфом до оповідання «Білий кінь Шептало» В.Дрозд.
 А Е.Ремарка                Б Р.Рільке           В О.Пушкіна           Г Т.Шевченка
25. Визначити автора та назву твору, якому належать рядки: «Два хлопці укупі стояли, А третій стояв оддалі, Як ті гаряче розмовляли…».
А В.Самійленко, «Ельдорадо»           Б В.Самійленко, «Патріоти»
26. Вказати, Ирій – це казкова країна, де (повість В.Дрозда «Ирій»).
 А Живуть виключно обдаровані люди
 Б Відбуваються неприємні події
 В Зло переважає над добром
Г Ніколи не буває зими
27. Вказати, з якого твору читав уривок Михайло на сцені (повість В.Дрозда «Ирій»).
 А Й.Гете «Фауст»                               Б Лесі Українки «Давня казка»
В Б.Олійника «Ринг»                          Г О.Пушкіна «До моря»
28. Вказати, який прикметник застосовує В.Самійленко в поезії «Ельдорадо», характеризуючи країну.
 А Пишна           Б Вільна          В Горда        Г Різнобарвна
29. Вказати, від чого втомились двоє балакучих хлопців у вірші В.Самійленка «Патріоти».
А Надмірного галасу                                          Б Напруженого спілкування
В Того, що набридли один одному                   Г Незрозумілих слів, які було складно промовляти
30. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем:
  •       «Хто є справжнім патріотом?» (за твором В. Самійленка «Патріоти»);
  •           «Сміх — великий санітар» (за творчістю В. Самійленка);        
  •           «Життя — це боротьба, стань борцем»


До уваги десятикласників!




ТВОРЧІСТЬ М. ВОРОНОГО, О. ОЛЕСЯ, В. ВИННИЧЕНКА

Продовжіть речення або визначте правильне твердження.
1. Повість, якою В. Винниченко дебютував у літературі.
А «Сила і краса»;
Б «Сонячна машина»;
В «Чорна Пантера і Білий Ведмідь»;
Г «Гріх».
2. Першим українським науково-фантастичним романом є:
А «Момент»;
Б «Слово за тобою, Сталіне!»;
В «Сонячна машина»;
Г «Між двох сил».
3. Складний шлях пошуку ідеалу життя розкрито у творі:
А «Момент»;
Б «По дорозі в Казку»;
В «Інфанта»;
Г «Чари ночі».
4. До патріотичної лірики О. Олеся належить вірш:
А «Чари ночі»;
Б «З журбою радість обнялась.»
В «О слово рідне! Орле скутий!..»
Г «Любов».
5. Визначте віршовий розмір:

Поглянь, уся земля тремтить
В палких обіймах ночі,
Лист квітці рвійно шелестить,
Траві струмок воркоче.
А Хорей;
Б ямб;
В дактиль;
Г анапест.

6. З яким твором перегукується драматичний етюд О. Олеся «По дорозі в Казку»?
А «Лісова пісня» Лесі Українки;
Б «Мойсей» І. Франка;
В «Момент» В. Винниченка;
Г «Земля» О. Кобилянської.
7. У якому вірші М. Вороний задекларував принципи власної поетичної творчості?
А «Іванові Франкові»;
Б «Блакитна панна»;
В «Інфанта»;
Г «Молодий патріот».
8. Виділені слова є:

Акордами проміннострунними
День хвилював і тихо гас.
Над килимами вогнелунними
Венера кинула алмаз.
А Загальновживані;
Б архаїзми;
В неологізми;
Г терміни.

9. У поданому уривку визначте художні тропи.

А вона, як мрія сну
Чарівна,
Сяє вродою святою,
Неземною чистотою,
Сміючись на пелюстках,
На квітках
Променистою росою.

10. Неореалізм — це…

11. Темою новели «Момент» є…

12. Драматичний етюд — це…



Дайте розгорнуту відповідь на питання.

1. Розкрийте особливості творчого стилю М. Вороного.

2. Визначте жанр, тему, ідейний зміст поезії О. Олеся «Чари ночі».
3. Охарактеризуйте образи-символи в ліриці О. Олеся.
4. Охарактеризуйте образ Панни з новели В. Винниченка «Момент».
Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
  • «Країна Казка — реальність чи мрія в драматичному етюді О. Олеся «По дорозі в Казку”».
  • «Плинність життя, щастя людини, мить — частинка вічності…
                                                       Успіхів вам!




Творчість В.Стефаника та Лесі Українки

Початковий та середній рівні

1. «Покутська трійця» — це:

А  І. Франко, О. Кобилянська, В. Стефаник;

Б  Леся Українка, О. Кобилянська, Н. Кобринська;

В  В. Стефаник, М. Черемшина, Л. Мартович;

Г  М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький.


2. До громадянської лірики належить вірш Лесі Українки:

А  «І все-таки до тебе думка лине…»;

Б  «Все покинуть, До тебе полинуть…»;

В  «Contra spem spero!»;

Г  «Хвиля».

3. Яку основу має драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня»?
4. Продовжіть речення. «Неоромантизм — це …»
Достатній рівень

5. Порівняйте образи Мавки й Килини з «Лісової пісні» Лесі Українки.

6. Зробіть короткий ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки  «І все-таки до тебе думка лине…»(або напишіть про власні враження від неї).
Високий рівень

7. Виконайте одне із завдань.

А   Зробіть невелике дослідження на тему «Багатозначність символів у новелі    В. Стефаника «Камінний хрест» та в інших творах модерністів».

Б   Висловіть власне судження про те, у чому Леся Українка вбачає переваги високої духовності над буденністю, і що про це думаєте ви.



Творчість В.Стефаника та Лесі Українки

Початковий та середній рівні

1. Виразні риси експресіонізму має творчість:

А  М. Вороного;

Б  Лесі Українки;

В  О. Кобилянської;

Г  В. Стефаника.


2. Світоглядна декларація сильної вольової особистості є у вірші Лесі Українки:

А   «І ти колись боролась, мов Ізраїль…»;

Б   «Уста говорять: «Він навіки згинув!..»»;

В   «Contra spem spero!»;

Г   «І все-таки до тебе думка лине…».

 3. Яке соціально-історичне явище лягло в основу новели В. Стефаника «Камінний хрест»?
4. Продовжіть речення. «Символізм — це…»
Достатній рівень

5. Порівняйте образи Лукаша і Мавки з драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».

6. Зробіть короткий ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «І ти колись боролась, мов Ізраїль…» (або напишіть власні враження про неї).
Високий рівень

7. Виконайте одне із завдань.

А   Зробіть невелике дослідження поетики вивчених творів модерністів.

Б   Висловіть власне судження про те, чи є кохання, як вважає Леся Українка, життєствердним почуттям, творчою силою, що стимулює духовне піднесення, збагачення, розквіт людини.


 Успіхів вам!





Пам’ятка «Як вчити вірш»

1.  Бажано вчити вірші упродовж декількох днів.
2.  Прочитай вірш. Які почуття він в тобі пробудив? Постарайся уявити те, про що пише автор.
3.  Прочитай вірш ще 2 – 3 рази і відтвори його напам’ять повністю (можна підглянути в книгу).
4.  Зверни увагу на ті рядки вірша, що гірше запам’ятовуються. Можеш позначити їх ключовими словами або схематичними малюнками на аркуші паперу, який буде у тебе перед очима.
5.  Якщо вірш учити важко, учи його по рядках; потім перший і другий ; перший, другий і третій.
6.  Відклади книжку. Повтори вірш увечері, добре відпочивши після виконання домашньої роботи.
7.  Щодня виразно читай вірш 1 – 2 рази батькам або друзям.
8.  Повтори вірш уранці перед виходом у школу того дня, коли розповідатимеш напам’ять його в класі.


Аналіз ліричного твору
Тема 
Мотиви
Вид лірики:
ü  Громадянська
ü  Пейзажна
ü  Філософська
ü  Інтимна
Жанр твору:
·         Гімн
·         Пісня
·         Сатира
·         Послання
·         Епіграма
·         Ідилія
·         Елегія
·         Етюд
·         Медитація (роздум)
·         Думка
·         Псалом
·         Сонет
Особливості інтонації
 Композиція ліричного твору
  •     Визначити провідне переживання, почуття, настрій.
  •     Визначити життєву ситуацію, яка, очевидно, могла викликати це переживання.
  •     Виділити основні частини поетичного твору.

Поетична лексика 
  •     З’ясувати активність вживання окремих груп загальновживаної лексики (синонімів, антонімів, архаїзмів, авторських неологізмів тощо)
  •     Визначити своєрідність та активність використання тропів:

ü  Епітет – художнє означення;
ü  Порівняння – пояснення одного предмета через інший, подібний до нього (мов, наче, немов, Ор.в., заперечення)
ü  Метафора
ü  Уособлення (персоніфікація)
ü  Метонімія
ü  Синекдоха
ü  Гіпербола, лілота
ü  Алегорія
ü  Іронія (прихована насмішка)
ü  Оксиморон

Поетичний синтаксис
ü  Риторичні питання, оклики, звертання, вигуки – вони посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді.
ü  Повтори - неодноразове повторення одних і тих самих слів або висловів.
ü  Антитези (протиставлення)
ü  Парцеляція
ü  Еліпсис

Поетична фонетика
ü  Алітерація (повторення приголосних звуків)
ü  Асонанс (повторення голосних звуків)
ü  Анафора – єдинопочаток
ü  Епіфора – однаковий кінець
ü  Тавтологія
ü  Віршування
ü  Розмір (хорей, ямб, дактиль, амфібрахій, анапест)
ü  Спосіб римування (парне, перехресне, кільцеве)
Вид рими (чоловіча, жіноча, дактилічна)

Немає коментарів:

Дописати коментар